نگاهی به شخصیت ‌های عروسکی «مهمونی» | بازگشت رفقای خوب

نویسنده: مازیار وکیلی

شاید خود ایرج طهماسب هم فکرش را نمی‌کرد که آغاز پخش سری دوم سریال مهمونی با این حجم از مخالفت در فضای مجازی روبرو شود. مردم عصبانی ایران که در این روزهای سخت توقعات تازه‌ای از هنرمندان دارند، در برابر ساخت سری دوم سریال مهمونی موضعی منفی گرفتند. اما با پخش پنج قسمت از این مجموعه و آرام‌تر شدن فضای ذهنی مخاطب سری دوم مهمونی هم به شدت مورد استقبال قرار گرفت. ایرج طهماسب یک بار دیگر ثابت کرد اُستاد ساخت سریال‌های جذاب برای تمام اقشار سنی جامعه است و در ساخت سریال‌هایی که شخصیت‌های اصلی آن عروسک‌ها هستند بی‌رقیب است. طهماسب با تفاوت‌های کوچکی که در سری دوم این مجموعه به وجود آورده است موفق شده طراوت و تازگی سریال را حفظ کند و به شخصیت‌های عروسکی این مجموعه ابعاد تازه‌ای ببخشد.

به‌ عنوان مثال به شخصیت بچه یک وجه پررنگ عاشقانه اضافه کرده که باعث تعدیل این کاراکتر شده و نشان‌گر  شناخت طهماسب از عروسک‌هایش است. کاراکتر روح را از سرگردانی درآورده و موفق شده او را تبدیل به یک کاراکتر صاحب هویت کند که وجوه انسانی فراوانی دارد. به قیمه هم شیطنت بیشتری افزوده و او را از حالت ایستایی و خمودگی خارج کرده تا ما به عنوان تماشاگران سریال مهمونی با مشاهده او بیشتر از قبل یاد مادربزرگ‌های پیر و شیطان قدیمی بیافتیم. طهماسب بار دیگر ثابت کرد که می‌تواند در عروسک‌های ظاهراً بی‌جانی که هیچ اراده‌ای از خود ندارند چنان روحی بدمد که تبدیل به رفقای صمیمی ما شوند. رفقایی که از ته قلب دوست‌شان داریم و برایمان عزیز و دوست داشتنی هستند. به بهانه پخش سری دوم سریال مهمونی نگاهی انداخته‌ایم به کاراکترهای عروسکی این مجموعه تلویزیونی که هر هفته در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود.

 

شاباش-و-دیجیشاباش و دی‌جی

  •  صداپیشگان: هوتن شکیبا، سهیل مستجابیان

  • عروسک‌گردانان: پیمان فاطمی و عیسی یوسفی‌پور

شاباش و دی‌جی به‌عنوان اعضای اصلی گروه موسیقی بی‌‌بند‌و‌بار که در تالار عروسی مجاور خانه آقای طهماسب مشغول فعالیت بودند، در ابتدای ورودشان به سریال هویت چندانی نداشتند. اما ایرج طهماسب به مرور توانست با افزودن نکات ریز اما قابل توجهی مانند تلاش این دو نفر برای به دست آوردن دل مهمانان و کل‌کل‌های مدام و بی‌پایانی که با یک دیگر دارند آن‌ها را صاحب هویت کند.

طهماسب در سری دوم مجموعه مهمونی با سوال انگلیسی که برای شخصیت دی‌جی طراحی کرده (آیا به عشق در یک نگاه باور دارید؟) علاوه بر غافلگیر کردن مهمانان برنامه تماشاگران سریال را هم غافلگیر می‌کند تا نشان دهد بلد است از دو شخصیت عروسکی به ظاهر فرعی که در ابتدا نقش چندانی در پیش برد این سریال نداشتند، دو شخصیت با هویت بسازد که حضورشان در ابتدای برنامه به جذابیت سریال می‌افزاید.

 

کته خانمکته

  • صداپیشه: نازنین شعبانی

  •  عروسک‌گردان: عیسی یوسفی‌پور

کته یکی از شخصیت‌های بامزه و متفاوت سریال مهمونی است. دختری با ته لهجه گیلکی که بسیار شاد و پرانرژی است و در آتش حسرت پیدا کردن مرد رویاهایش می‌سوزد. دختری که همیشه یک خواب می‌بیند و آن خواب مردی است نشسته بر اسب که به پشت یک برکه می‌رسد و به جای گذر از برکه و رسیدن به کته ترجیح می‌دهد مقابل او قاسم‌آبادی برقصد. طهماسب با طراحی کته از حسرت‌های یک دختر معمولی صحبت می‌کند. دختری فعال و کوشا که کار می‌کند و تمام آرزویش در تشکیل خانواده خلاصه می‌شود.

کته این قابلیت را داشت که در میان سایر کاراکترهای بسیار بامزه سریال مهمونی گم شود و چندان به چشم نیاید. اما طهماسب با قرار دادن او مقابل مهمان‌ها و استفاده از بی‌پروایی این کاراکتر در بیان مکنونات قلبی‌اش او را از خطر به چشم نیامدن نجات داد. سادگی کته که در عشق و علاقه خالصانه او به سلبریتی‌ها بازتاب دارد باعث شده مخاطب کته را دوست داشته باشد. شاید اگر طهماسب در نمایش این سادگی (که با صفا و صمیمیت کمیابی همراه شده است) کمی اغراق می‌کرد و جانب احتیاط را نگه نمی‌داشت کته تبدیل به شخصیتی لوس و بی‌مزه می‌شد که به جای جلب توجه مخاطب او را پس می‌زد. اما طهماسب هنرمندانه موفق شده از کته کاراکتری دوست داشتنی بسازد که مخاطب را با خود همراه می‌کند.

علاقه‌مندان به تماشای سریال مهمونی می‌توانند به سایت فیلیمو مراجعه کنند.

 

مگسیمگسی (خوشگل بابا)

  •  صداپیشه: امیر ادیب

  • عروسک‌گردان: نگار شهبازی

اگر کاراکتر مگسی یا همان خوشگل بابا چندان به چشم نمی‌آید به خاطر بی‌مزه‌گی یا بد بودن این کاراکتر نیست. بیشتر به خاطر این است فرصت کمتری در اختیار او قرار گرفته تا بتواند با مخاطب به‌عنوان یک عروسک صاحب هویت ارتباط برقرار کند. مگسی به‌عنوان یک کاراکتر هم عرض و مشابه پشه زیرسایه این عروسک قرار گرفته است. اما در لحظات و سکانس‌هایی که به او فرصت عرض اندام داده شده موفق شده تاثیر خودش را بگذارد و نشان دهد توانایی برقراری ارتباط با تماشاگران را دارد.

مگسی یا همان خوشگل بابا پسری است مظلوم و معصوم که برخلاف بچه همیشه تلاش می‌کند با شرایط کنار بیاید و کسی را از خودش نرنجاند. او حتی حاضر است تبدیل به حیوان خانگی بچه شود و از او کتک بخورد اما دعوا راه نیاندازد و پسر خوب مجموعه مهمونی باقی بماند. حرف زدن تند و سریع این کاراکتر که باعث سردرگمی مخاطب و کلافگی طهماسب می‌شود مهم‌ترین ویژگی این عروسک است. عروسکی که اگر فرصت بیشتری در اختیارش قرار بگیرد (که ظاهراً در سری دوم مجموعه مهمونی این اتفاق اُفتاده) می‌تواند مخاطبین خاص خودش را داشته باشد.

 

قیمهقیمه

  •  صداپیشه: الی امامی

  •  عروسک‌گردان: محمد لقمانیان

بدون شک قیمه را می‌توان یکی از سه عروسک برتر و موفق مجموعه مهمونی دانست که می‌تواند در کنار بهترین عروسک‌هایی که ایرج طهماسب تا به امروز خلق کرده قرار بگیرد. پیرزنی کپل، مهربان، دوست داشتنی و البته هنرمند که علاوه‌بر خصایص و ویژگی‌های مادرانه‌ای که دارد شیطان و بازیگوش هم هست و می‌تواند مخاطب را باشیطنت‌های گاه و بی‌گاهش حسابی سر ذوق بیاورد. مدل قربان صدقه رفتن‌‌های قیمه (خصوصاً زمانی که به طهماسب یا مهمان برنامه می‌گوید عزیز بی‌پناهم) او را بسیار خواستنی و خوشمزه کرده است. نوع طراحی این کاراکتر با آن صورت گرد و چشم‌هایی که شیطنت و مهربانی را توامان درون خود دارد باعث شده مخاطب در همان نگاه اول عاشق قیمه شود و به یاد مادربزرگ‌های قدیمی بی‌اُفتد. اما دلیل جذابیت قیمه تنها بانمک بودن این کاراکتر نیست، طهماسب موفق شده با افزودن ویژگی‌های خاص دیگری به این کاراکتر ابعاد متفاوتی ببخشد که او را تبدیل به عروسکی خاطره‌ساز می‌کند.

تغییر مودهای ناگهانی قیمه یکی از ویژگی‌های انکارناپذیر اوست. خصوصاً زمانی که ناگهان از پیرزنی مهربان تبدیل به پیرزنی فضول می‌شود و از مهمان برنامه احوال دوستی که چشم دیدنش را ندارد هم می‌پرسد. در سری دوم مجموعه مهمونی که به یک سریال بین حرفه‌ای هم تبدیل شده و با دیدن سریال‌های کشور ترکیه پیرانه سر دنبال عشق و عاشقی هم می‌گردد و از مهمان برنامه می‌خواهد با او نمایش کوتاهی را با محوریت خیانت بازی کند. اگر بچه و پشه روح و مغز سریال مهمونی هستند، قیمه قلب تپنده‌ی آن است.

بدون حضور این کاراکتر بامزه که سویه‌های نوستالژیک قدرتمندی هم دارد سریال مهمونی قطعاً چیزی کم داشت. بدون قیمه سریال طهماسب نمی‌توانست گذشته را با حال پیوند بزند و از ذهن خاطره‌باز ایرانی استفاده کند تا سریالش جذابیت مضاعفی داشته باشد. صداپیشگی درخشان الی امامی در کنار طراحی درست طهماسب از این عروسک، قیمه را در صف متفاوت‌ترین و بهترین کاراکترهای خلق شده توسط ایرج طهماسب قرار داده است. کاراکتری که در کنار پشه و بچه از مهم‌ترین عوامل جذابیت سریال مهمونی هستند.

 

روحیروح

  •  صداپیشه: بهادر مالکی

  • عروسک‌گردانان: محمد لقمانیان و علی پاک‌دست

روح فلسفی‌ترین و پیچیده‌ترین شخصیت سریال مهمونی است. شخصیتی که از قسمت یازدهم سری اول سر و کله‌اش پیدا می‌شود و خیلی زود تبدیل می‌شود به عجیب‌ترین شخصیت سریال. یک روح که با جسمش خود درگیری پیدا کرده و تصمیم گرفته جسم خود را ترک کند و سرگردان بماند تا شاید بعدها بتواند با جسم قدیمش کنار بیاید یا جسم جدیدی برای خودش دست و پا کند. نکته‌ی جالب توجه درباره روح این است که به شدت شوخ طبع و حساس است. از آن روح‌های افسرده و مریض احوال نیست؛ کاوشگر است و به شدت خوش مشرب و معاشرتی.

در سری دوم مجموعه مهمونی حتی تا مرز قرارداد بستن بر سر یک جسم دو نبش اعلا با نازنین بیاتی پیش می‌رود و تلاش می‌کند خودش را از در به دری نجات دهد. آن هم در حالی که وضع مالی چندان خوبی ندارد و فقط می‌تواند جسم مورد نظرش را رهن کند. شاید بتوان گفت درک کاراکتر روح برای کودکان بسیار ثقیل است و کمتر کودکی می‌تواند از احوالات این شخصیت سر در بیاورد. این شخصیتی است بزرگ سالانه که اساساً برمبنای تضاد و تعارض‌های درونی انسان‌های بزرگ سال طراحی شده است.

به همین خاطر است که بعد از مدتی این شخصیت مخاطبان ویژه و خاصی پیدا می‌کند که به روان‌شناسی علاقه دارند یا حداقل دوست دارند بدانند یک روح وقتی از بدن خودش جدا می‌شود چگونه رفتار می‌کند. طهماسب با خلق کاراکتر روح نوجویی خودش را نشان داد و ثابت کرد همیشه در تلاش است تا از تمام ظرفیت‌های یک برنامه عروسکی استفاده کند. طهماسب در هر برنامه‌ای که می‌سازد تلاش می‌کند تماشاگر هنگام تماشای آن برنامه چیزی برای کشف داشته باشد. به نظر می‌رسد کاراکتر روح اساساً برای همین خلق شده تا تماشاگر بتواند چیزی ورای سرگرمی در این سریال به ظاهر کودکانه کشف کند  و نقبی بزند به درونی‌ترین احساسات خودش تا ببیند تا به این جای زندگی چگونه با روح و روان خود رفتار کرده است.

 

پشهپشه

  •  صداپیشه: کاظم سیاحی

  •  عروسک‌گردانان: شیما بخشنده، محمد لقمانیان

پشه یک آریستوکرات آداب دان است. با آن کروات و نحوه صحبت مودبانه (که سارا بهرامی را در یکی از قسمت‌ها بانو خطاب می‌کند) مشخص است در طبقه اشراف رشد کرده. در عین‌حال پشه یک لیبرال است، دنبال منفعت فردی و شخصی. او فقط یک هدف دارد و آن هدف نیش زدن است. او می‌داند در این دنیای پهناور هیچ چیز مهم‌تر از یک غذای خوب و یک شکم سیر نیست. پس بدون پرده پوشی و در کمال صداقت (البته با حفظ تمام ویژگی‌های تربیتی یک اشراف‌زاده آریستوکرات) خواسته خود را مطرح می‌کند. در اغلب موارد شکست می‌خورد و به هدف خود که نیش زدن مهمان برنامه یا طهماسب است نمی‌رسد. اما این مهم نیست، مهم تلاش برای رسیدن به هدف است. چه آن‌که در اکثر قسمت‌های برنامه پشه پیش از حضور در کنار مهمان برنامه یا طهماسب یک نفر دیگر را نیش زده و هدفش از طرح دوباره این موضوع رسیدن به غایت هدف یک پشه است.

پشه هر بار که یک نفر را نیش می‌زند شخصیت او را به خود می‌گیرد. طهماسب با افزودن این ویژگی به پشه انتقادات اجتماعی خود را مطرح می‌کند و کاملاً ریزبینانه و موشکافانه پرده از احوالات روحی اقشار مختلف جامعه ایران برمی‌دارد. پشه بدون شک خلاقانه‌ترین کاراکتر سریال مهمونی است، کاراکتری چند وجهی که هم برای کودکان و هم برای بزرگسالانی که بیننده سریال مهمونی هستند جذاب است.

 

بچهبچه

  •  صداپیشه: هوتن شکیبا

  • عروسک‌گردان: پیمان فاطمی

بدون شک بچه مهم‌ترین و جذاب‌‌ترین کاراکتر سریال مهمونی است. طراحی چنین کاراکتری توسط طهماسب که اکثریت جامعه او را با محافظه‌کاری‌اش به یاد می‌آورند یک سنت‌شکنی به حساب می‌آید. بچه کودکی است فقیر و بی‌کس که فقر و نبود یک خانواده منسجم تاثیرش را بر روی اخلاق و رفتار او گذاشته است. او بی‌ادب است و ابایی از هتاکی ندارد. برخوردهایش تند و خشن است و اکثراً به دنبال منفعت شخصی است (همیشه اصرار دارد گل‌هایش را به قیمت ۴۵۰ هزار تومان به مهمانان برنامه و طهماسب بفروشد). اما در پس این چهره خشن پسر مهربانی قرار دارد که بیش از هرکس دیگری در این دنیا معنای عشق را می‌فهمد و حاضر است زندگی‌اش را به پای دختری که دوستش دارد بریزد.

بدون شک بچه ماندگارترین کاراکتر سریال مهمونی است و در آینده جایگاهی هم عرض کلاه قرمزی و پسرخاله پیدا خواهد کرد. طهماسب با خلق این کاراکتر دو کار را به طور هم‌زمان انجام داده است. در گام اول موفق شده شخصیتی خلق کند که شکل حرف زدنش قند در دل هر بیننده‌ای آب می‌کند و در گام دوم موفق شده از زبان این کاراکتر محروم و معصوم به وضعیت تلخ کودکان کار در ایران امروز اشاره کند و از این طریق نقد خود را هم به وضعیت امروز جامعه ایران مطرح نماید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.