همه چیز درباره فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

فیلم سینمایی رمانتیسم عماد و طوبا دومین فیلم بلند کاوه صباغ‌زاده پس از  نخستین فیلم سینمایی تحسین شده‌‌اش «ایتالیا ایتالیا» است که در سال ۹۵ ساخته شد و در جشنواره‌ی سی و پنجم فجر به نمایش درآمد. فیلم « ایتالیا ایتالیا» در جشنواره در چندین بخش از جمله در بخش بهترین بایگر زن نامزد دریافت جایزه شد. سارا بهرامی با بازی در این فیلم توانست خوش بدرخشد و حامد کمیلی نیز بازی متفاوتی از خود ارائه داد.

فیلم « رمانتیسم عماد و طوبا» نیز در سی و نهمین جشنواره‌ی فیلم فجر حضور یافت و مانند اثر قبلی صباغ‌زاده، بازی بازیگر نقش اول زن فیلم مورد توجه و تحسین قرار گرفت و نامزد دریافت جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

 

رمانتیسم

داستان فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» در ادامه‌ی اثر قبلی کارگردان ملودرامی عاشقانه  با حال و هوای کمدی است، ژانری که در سینمای ایران کمتر مورد اقبال و توجه فیلمسازان و دست‌اندرکاران سینما بوده است و  تعداد فیلم‌های قابل قبول در این سبک و سیاق بسیار اندک است.

در این فیلم هم ما شاهد رابطه‌ی یک زوج جوان، عماد با بازی حسام محمودی و طوبا با بازی الناز حبیبی، و فراز و فرود  روابط و زندگی زناشویی آنان هستیم. این فیلم که  اقتباسی است آزاد از رمان «سیر عشق» آلن دوباتن مانند یک اثر تئاتری در ۱۶ پرده متفاوت روایت می‌شود که هر کدام از این پرده‌ها دارای اسمی متفاوت است. این تقسیم‌بندی و تعدد بخش‌ها به فیلم و سیالیت آن کمک کرده است، که البته در این میان نباید از تدوین خوب اثر به آسانی گذشت. هرچند که در بخش‌هایی از فیلم همین مسئله باعث ابهام آن پرده شده است.

در فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» به مقاطع مختلف رابطه‌ی این زوج هنرمند در طی سالیان مختلف، از کودکی تا بزرگسالی و کهنسالی آنان، می‌پردازد. اما عمده‌ی روایت این فیلم بر دوران جوانی آنها، نحوه‌ی آشنایی، ازدواج و مشکلات زندگی آنان متمرکز است. اگرچه که فیلم در فضایی کاملا فانتزی و گاه سانتی‌مانتال روایت می‌شود اما گاهی نیز به فضای رئال و دنیای واقعی گریزی می‌زند و به نمایش مشکلات و تلخی‌های زندگی و ناملایمات می‌پردازد.

فضاسازی فیلم کاملا فانتزی است. تمامی عناصر صحنه، طراحی لباس‌ها، قاب‌ تصویر، حرکت دوربین و حتی تدوین فیلم نیز در راستای همین مسئله عمل میکند و برای تاکید بر همین موضوع هستند.

رمانتیسم 

رمانتیسم از کجا ضربه میخورد؟

ضربه ی اصلی را فیلم از جایی میخورد که کارگردان در پی تکرار موفقیت پیشین خود در فیلم قبلی است اما داستان فیلم قوت فیلم قبل را ندارد. به عبارتی دیگر می‌توان گفت شالوده ی اصلی داستان در این فیلم آنچنان که باید و از کارگردان فیلم ایتالیا ایتالیا انتظار می‌رود، شکل نگرفته است و در حد یک ایده‌ی اقتباسی خوب باقی می‌ماند. از سوی دیگر نحوه‌ی نمایش رابطه‌ی عاشقانه‌ی عماد و طوبا گاهی سطحی است و عمیق نمی‌شود، این مسئله بیشتر در دیالوگ‌ها خود را نمایان می‌سازد.

 

بازیگران فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

صباغ زاده در این فیلم تصمیم به استفاده از بازیگرانی که چهره نیستند  و کمتر شناخته شده اند، گرفته است. این مسئله از این جهت به فیلم کمک می‌کند که آنها می‌توانند بازی رها و آزادانه‌ای داشته باشند. به خصوص بازی الناز حبیبی که بسیار با این نقش و این ژانر هماهنگ بود.

در کنار الناز حبیبی حسام محمودی نیز حضور دارد که اگرچه که پیش‌تر در دیگر آثار سینمایی و تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته بود، اما بازی او در این فیلم، او را بیشتر به مخاطبین معرفی کرد. هرچند که باید گفت بازی الناز حبیبی به عنوان نقش مقابل محمودی بسیار از بازی او جلوتر است به نحوی که تماشاگر با طوبا بیشتر همراه می‌شود و بیشتر همذات‌پنداری می‌کند. این عدم توازن در فیلم قبلی صباغ‌زاده وجود نداشت یا می توان گفت این چنین قابل توجه نبود.

اما از دیگر بازیگران فیلم باید از مرحوم علی انصاریان نام برد که این فیلم آخرین فیلم او در کارنامه‌ی هنریش بود. انصاریان که پیش‌تر نیز در آثار سینمایی حضور بهم رسانیده بود، در این فیلم در نقشی متفاوت ظاهر شد و بازی او با تحسین منتقدین همراه شد.

نکته‌ی قابل توجه در این فیلم استفاده از صدای دلنشین سارا بهرامی در نقش راوی فیلم است. در آثار کلاسیک سینمای جهان به خصوص کمدی رمانتیک‌های کلاسیک، حضور راوی یک مسئله‌ی متداول بود، گو اینکه در بسیاری آثاری سینمایی برجسته در این سبک ما صدای شاهد یا راوی را می‌شنیدیم. اما در سال‌های اخیر به خصوص در سینمای مدرن، این مسئله و حضور راوی کمتر و کمرنگ‌تر شد. استفاده‌ی صباغ‌زاده از صدای راوی در این اثر به بهتر قرائت شدن داستان کمک شایانی کرد.

 

رمانتیسم عماد و طوبی

در پایان باید گفت فیلم سینمایی « رمانتیسم عماد و طوبا» فیلمی است که با وجود ضعف‌ها و مشکلاتی که دارد، اما در مجموع فیلمی است خوش رنگ و لعاب که فضاسازی‌ها فانتزی و رنگارنگ آن در کنار داستان ملودرام و کمدی فیلم می‌تواند حال و هوای این روزهای کمی غم‌زده‌ی پس از کرونا و قرنطینه را کمتر کند و ساعتی ما را از دنیای حقیقی خاکستری جدا کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.